Je wil natuurlijk dat jouw pagina's en cursussen op Google en Facebook goed getoond worden. Met de juiste afbeelding en de juiste tekst. Op Maatos maken we gebruik van een handige plug-in genaamd Yoast zodat je hier zelf volledige controle over hebt.
Natuurlijk is de tekst zelf ook heel bepalend voor de vindbaarheid van je cursus. In dit supportartikel vind je meer informatie over hoe je SEO vriendelijke teksten schrijft die graag worden gelezen.
Om deze instellingen te wijzigen, ga je naar de achterkant van je site. Ga naar:
Pagina's > Alle pagina's > Klik op de betreffende pagina > scroll naar beneden tot je bij Yoast SEO premium komt.
Als je dit wil doen voor specifieke cursussen of blogs werkt dit op dezelfde manier. Ga dan naar de specifieke blog of cursus via Cursussen > Alle cursussen of Blogs > Alle berichten.
Na het maken van een pagina of het schrijven van een blog kan je enkele dingen doen met Yoast, namelijk: de Google weergave aanpassen (hoe je pagina/blog/cursus er in Google uitziet), de leesbaarheidsanalyse en effectiviteit van de SEO checken en sociale media previews bekijken.
Let op! Pagina's die al gedeeld zijn op Facebook, moet je opnieuw laten 'scrapen'. Dit doe je door bij Facebook de pagina opnieuw op te halen: klik hier.
(1) Weergave zoekmachines
Hier kan je 2 dingen aanpassen:
1.1 - SEO-titel
1.2 - Metabeschrijving
Zoals je kan zien, heeft de plug-in de mogelijkheid om hier drie dingen aan te passen. Wij raden je aan om de "slug" met rust te laten. Aangezien het veranderen van de URL (zeker na het live zetten van een pagina/bericht) negatieve gevolgen kan hebben.
1.1 - SEO-titel
De SEO-titel speelt een cruciale rol in zowel je SEO-strategie als het aantrekken van bezoekers. Deze titel is essentieel voor de ranking van je blog in zoekmachines en kan het klikgedrag van gebruikers in Google beïnvloeden. Zorg ervoor dat je belangrijkste zoekwoord in de titel is opgenomen en formuleer het op een manier die lezers uitnodigt om je blog te bezoeken.
1.2 - Metabeschrijving
Hoewel de metabeschrijving minder invloed heeft op de SEO-ranking, is het een waardevol hulpmiddel om extra informatie te verstrekken en lezers te motiveren om je blog te lezen. Het is aan te raden om hier ook je belangrijkste zoekwoord te gebruiken.
(2) Leesbaarheidsanalyse en effectiviteit van SEO
Hier heb je twee inzichten, waarmee je je pagina beter kunt maken. Het hoeft niet, maar het werkt doorgaans goed om hier even doorheen te lezen.
2.1 - Leesbaarheidsanalyse
Nu staat hier toevallig bijna alles op groen (helemaal top natuurlijk), maar het kan zomaar zijn dat er bij jou enkele dingen op oranje staan of op rood. Dit zijn indicatoren (dus geen verplichtingen) om je tekst beter leesbaar te maken. Het is geen precieze wetenschap, maar doorgaans geeft het wel aan wat de goede richting is.
2.2 - Effectiviteit van SEO
Deze check werkt alleen wanneer je een focus keyphrase (belangrijkste zoekwoord) hebt ingesteld.
Je kunt de problemen, verbeteringen, overwegingen en goede resultaten uitklappen en bekijken. Net zoals de leesbaarheidsanalyse zijn dit indicatoren om je blog beter vindbaar te maken. Hetzelfde geldt hier, namelijk: groen is goed, oranje is minder goed en rood is het minst goed.
3 - Sociale media previews
Bij de previews voor sociale media kan je kijken hoe jouw pagina eruit komt te zien op sociale media, wanneer je deze deelt. Je kan hier een aparte afbeelding uploaden en aparte titels schrijven.
Lees in dit artikel meer over je social share afbeelding.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren