Lidmaatschappen instellen (abonnementsverkoop)

Gewijzigd op Fri, 11 Aug 2023 om 02:51 PM

In dit artikel ga je meer lezen over hoe abonnementen en het instellen van abonnementen werkt.

Let op: de instructies in dit supportartikel zijn alleen toepasbaar als je een Premium of Compleet abonnement hebt.

Belangrijk: dit is een geavanceerd stuk. Je hebt hiervoor al een redelijk begrip van het Maatos-systeem nodig. Heb je hulp nodig bij het instellen hier van? Neem dan gerust even contact op via support@maatos.nl.

Om abonnementen goed te laten werken, zul je eerst bij Mollie SEPA incasso als betaalmethode moeten activeren. Dit doe je bij Mollie en mogelijk dat zij wat extra gegevens vragen. 

Je kunt een abonnement op meerdere manieren instellen. 

  1. Per cursus, een ander abonnement (dus 1 abonnement voor 1 cursus)
  2. Eén abonnement, voor alle of meerdere cursussen (dus 1 abonnement voor meer cursussen)

Het instellen van één cursus die op abonnementsbasis verkocht wordt (dus mogelijkheid 1)

Je maakt een cursus aan en maakt deze zoals normaal, inclusief de prijs. Vervolgens ga je naar de achterkant van het systeem en zoek je het product op van deze cursus. Bij het Product, kun je selecteren wat voor een soort product het is. Selecteer daar: 'simpel abonnement'.

Vervolgens krijg je verschillende opties bij het abonnement.''

Het is niet meer nodig om bij de product cursus instellingen, er boven, aan te geven wat de tijdsduur van de cursus is en dat het om een lidmaatschap gaat. Het systeem neemt dit automatisch over van het gekoppelde abonnement. 

Je kunt nu verschillende dingen instellen: 

Let daar bij op de volgende dingen:

  • Abonnementsprijs - hier kun je aangeven hoeveel het abonnement kost per maand/jaar/periode.
  • Vervalt na - Hoe veel periodes automatisch verlengd wordt.
  • Inschrijfkosten zijn de initiele opstartkosten die iemand betaalt, de eerste betaling die dus verricht wordt.
  • Gratis proefperiode - de inschrijfkosten worden wél gerekend.
  • Actieprijs - deze blijft geldig zo lang als dat iemand een abonnement heeft

Belangrijk: Om het incasso te activeren is momenteel nog een betaling nodig bij iDeal, van minimaal €0,01. Als je dus wilt werken met een proefperiode, stel dan in dat de inschrijfkosten 0,01 zijn. 

Je cursisten kopen nu het gekoppelde product aan de cursus, wat dus een abonnement is! 


Het instellen van Eén abonnement, voor alle of meerdere cursussen (dus 1 abonnement voor meer cursussen)

Dit is nog weer een stukje geavanceerder, en we gebruiken hier een extra stap bij. Dit geeft wel de mogelijkheid om op twee manieren toegang te geven tot een cursus (losse verkoop, of een abonnement). 

Hierbij gaan we een extra stuk gebruiken, dat Lidmaatschappen genoemd wordt. Binnen een lidmaatschap kun je meerdere cursussen toevoegen, waar je dus toegang voor krijgt met een actief lidmaatschap. Je krijgt nu de volgende relatie:

  • Een abonnementsproduct geeft toegang tot een Lidmaatschap
  • Het lidmaatschap geeft toegang tot de cursussen

Je kunt meerdere producten hebben die toegang geven tot een lidmaatschap. Je kunt ook meerdere lidmaatschappen hebben (let wel op, teveel wordt snel onoverzichtelijk). 

Vervolgens geef je mensen de mogelijkheid om het lidmaatschap te kopen, via aparte landingspagina's. 

Om dit in te stellen dien je de volgende stappen uit te voeren:

  1. Maak een product aan dat je wilt gebruiken om het lidmaatschap te verkopen
  2. Maak een lidmaatschap aan (Winkel -> Lidmaatschappen -> Lidmaatschapsplannen). Stel daarbij in dat je toegang krijgt op basis van Product(en) aankoop, en selecteer het zojuist gemaakte product



  3. Ga naar een cursus, aan de achterkant. Je ziet daar vervolgens bij de cursusinstellingen de mogelijkheid om Lidmaatschappen te selecteren. Daar vul je de bijbehorende lidmaatschappen in en sla de cursus op. Nu hoort de cursus bij het abonnement. Zie: 

Als iemand dan een actief lidmaatschap heeft, kan deze persoon starten met de cursus zonder dat deze los aangeschaft hoeft te worden!

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren